Thursday, March 26, 2009

JENIS - JENIS BAHASA BADAN

Terdapat beberapa jenis bahasa badan bukan lisan yang dapat dikenal pasti dan telah dikaji oleh pakar-pakar. Merujuk kepada laman web About.com:Physcology, menurut pakar-pakar bahagian yang banyak dalam komunikasi harian kita adalah dari bahasa bukan lisan(nonverbal).Setiap hari, kita menjawab kepada beribu-ribu tanda isyarat badan tanpa berkata-kata dan kelakuan termasuk gerak-geri badan, air muka, pandangan mata, gerak isyarat, dan nada suara. Daripada jabat tangan kita sehinggalah ke fesyen rambut kita, komunikasi bukan lisan mendedahkan gambaran penuh seseorang dan bagaimana ianya berkesan terhadap orang lain.

Penyelidikan saintifik terhadap komunikasi bukan lisan telah dan gerak geri badan ini telah bermula sejak tahun 1872 penerbitan Charles Darwin The Expression Emotions di Man dan Animals.Selepas itu, ramai yang mula membuat penyelidikan menyeluruh bagi jenis, kesan-kesan, dan pernyataan komunikasi bukan lisan dan gerak-geri badan.Walaubagaimanapun bahasa bukan lisan ini adalah sangat halus dan ianya tidak disedari oleh sesorang tersebut, penyelidikan telah dapat mengenalpasti beberapa jenis perbezaan terhadap komunikasi bukan lisan ini.

Disini terdapat 8 jenis Komunikasi bukan lisan (Nonverbal Communication):


1.Mimik Muka(Facial Expression):

~ Mimik muka memainkan peranan yg bersar dalam komunikasi bukan lisan. Bayangkan berape banyak maklumat yang boleh disampaikan melalui mimik muka seperti senyuman ataupun berkerut dahi...Manakala komunikasi bukan lisan dan gerak-geri badan boleh berubah secara mendadak dari segi budaya....
~Mimik muka untuk menggambarkan kebahagiaan , kesedihan, kemarahan, dan ketakutan adalah serupa segenap pelosok dunia.



2.Isyarat anggota badan(Gesture).


~Gerak-geri dan isyarat badan secara semula jadi atau sengaja adalah penting bagi memberi makna terhadap komunikasi tanpa menggunakan perkataan atau berkata-kata.

~Contoh gerak-geri badan: pengibaran tangan,menunjukkan dengan menggunakan jari-jari, isyarat tangan, isyarat mata, dan angkat bahu .



3. Paralinguistik(Paralinguistics)

~Paralinguistik merujuk kepada komunikasi nada suara yang terpisah daripada bahasa sebenar. Ini termasuk faktor seperti tone nada suara, kelantangan, infleksi, dan nada seperti
tinggi atau rendah . Pengimbangan kesan nada yang sangat kuat itu boleh memainkan peranan bagi makna satu ayat. Bila berkata dalam satu nada suara yang kukuh , para pendengar mungkin akan menafsirkan kelulusan dan keghairahan seseorang itu ketika berkata-kata. Kata-kata yang berupa satu nada teragak-agak ,tersekat-sekat atau rendah mungkin ianya menyampaikan yang seseorang itu tidak setuju dan kurang berminat.

4. Bahasa Gerak-geri Dan Postur(Body Language and Posture)

~Postur dan pergerakan boleh juga menyampaikan satu tawaran hebat kepada sesuatu maklumat. Penyelidikan untuk bahasa gerak-geri telah berkembang dengan meluas sekali sejak 1970’s, tetapi media yang popular telah menumpukan lebih kepada tafsiran keadaan defensif, bersilang lengan, dan silangan kaki . Manakala perlakuan bukan lisan ini boleh menunjukkan perasaan dan sikap seseorang individu tersebut, penyelidikan mencadangkan bahasa gerak-geri itu adalah lebih halus dan dipercayai kurang tetap .
~Contohnya: cara duduk, berdiri, lentok badan.



5. Proksemik(Proxemics)

~Setiap orang berhak memilih dan memerlukan ruang untuk bersendirian, dimana ianya juga adalah suatu contoh penting bagi komunikasi bukan lisan. Jumlah jarak yang diperlukan oleh seseorang dan ruang yang diperlukan oleh seseorang itu adalah bergantung kepada sebilangan faktor termasuklah norma-norma sosial, faktor-faktor situasi, ciri personaliti, dan tahap kebiasaan.

~Contohnya:

  • jumlah ruang yang diperlukan oleh seseorang individu semasa berbual biasa dengan seseorang individu yang lain adalah antara 18 inchi ke empat kaki.

  • Sebaliknya, jarak peribadi diperlukan ketika berucap bagi berkumpulan adalah sekitar 10 hingga 12 kaki.

6. Pandangan Mata(Eye Gaze)

~Melihat, merenung, dan terkebil-kebil boleh juga merupakan kelakuan bukan lisan yang penting . Apabila seseorng bertemu seseorang individu yang lain atau perkara yang mereka sukai, kadar kerlipan mata meningkat dan muanak mata akan membesar. Renungan pada orang lain boleh menunjukkan pelbagai emosi, termasuk permusuhan atau benci, berminat dan tarikan.
  • Selain itu jika anak mata seseorang melihat keatas sebelah kanan(kiri mereka) ianya bermaksud seseorang itu sedang cuba mengingati sesuatu perkara(Recall memory).


  • Manakala,jika anak mata seseorang melihat keatas sebelah kiri(kanan mereka) pula ianya bermaksud seseorang itu sedang cuba mengigat dan membayangkan dalam bentuk visual/maya.





8. Rupa luaran(Appearance)

~Pemilihan warna, pakaian, fesyen rambut, dan faktor-faktor lain mempengaruhi rupa adalah juga dipertimbangkan satu cara komunikasi tanpa lisan. Penyelidikan terhadap psikologi warna telah menunjukkan yang perbeza warna boleh menggambarkan perasaan yang berbeza. Rupa dan keterampilan seseorang juga boleh merubah reaksi fisiologikal, pandangan orang, dan tafsiran orang ramai.


+ Untuk lebih jelas, bolehlah rujuk pada video dibawah yang diambil di laman web Youtube.com. +Dijelaskan oleh Tonya Reiman berdasarkan hasil tulisannya iaitu Kuasa Bahasa Badan(The Power of Body Language)..





1 comment: